مروری بر تاریخچه مسابقه ملی کلاغ‌ها

اولین دوره این مسابقه سال ۱۳۸۶ برگزار گردید و از سال ۱۳۸۸ این مسابقه، کلاغ‌ها نامیده شد.
دوره دهم این مسابقه اسفند ۱۳۹۶با رقابت ۳۶ تیم‌ برگزار شد و دوره یازدهم اسفند ۹۷ با حضور ۵۳ تیم برگزار شد.

دوره دوازدهم برای شهریورماه ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده‌است.

با کلیک روی این پیوند، می‌توانید به خبری از سایت تبیان درباره اولین دوره مسابقه دسترسی پیدا کنید. جالب است بدانید که اولین دوره این مسابقه صرفا برای دانش‌آموزان طراحی شده‌بود. مسابقه ملی کلاغ‌ها (گروه خوانی کتاب ریاضی) برای دانش‌آموزان در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. حدود 200 دانش‌آموز از تهران و شهرستان‌ها شرکت کردند. مسابقه با برنامه‌ریزی و تلاش چندین ماهه دانشجویان و انجمن علمی ریاضی دانشگاه برگزار شد. مراحل مسابقه شامل طی کردن مراحل پذیرش، مسابقه، کارگاه‌های تدریس و فیلم‌نمایی بود. دانشجویان و اساتید داوری کردند و نتایج اعلام شد. در مراسم اختتامیه، سه تیم برتر قدردانی شدند. تیم‌های مدرسه‌های شیخ انصاری دزفول، آرمیتا مصلا نژاد و علامه حلی جوایز مسابقه را دریافت کردند. کمیته برگزاری مسابقه از حمایت‌ها و توجه‌های ارائه شده تشکر کرد و امیدوار بود که در سال‌های آینده باشکوه‌ترین همایش را برگزار کند.

در این پیوند، می‌توانید خبری کوتاه از آی‌هوش درباره هفتمین دوره مسابقه بخوانید. در دانشگاه شهید بهشتی تهران، هفتمین دوره مسابقه ریاضی کلاغ‌ها برگزار شد. این مسابقه با حضور 53 تیم دانشجویی از 16 دانشگاه کشور، به رقابت علمی پرنشاطی منجر شد. مسابقه در چند مرحله، از جمله پاسخ کوتاه، تشریحی و مناظره‌ای برگزار شد. هدف اصلی این مسابقه افزایش فرهنگ مطالعه کتاب‌های علمی بود. این مسابقه با توجه به طبیعت گروهی خود، از ساختار تیمی برای رقابت با یکدیگر با یک پاسخنامه استفاده کرد. منبع این دوره مسابقه، کتابی از حوزه‌های ریاضی و رایانه بود.

در این پیوند،‌ خبری به نقل از ایبنا درباره هشتمین دوره مسابقه وجود دارد. در هشتمین دوره مسابقه کتاب‌خوانی “کلاغ‌ها”، که توسط انجمن علمی – دانشجویی ریاضی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، منبع مطالعاتی این دوره کتاب “نظریه گروه‌ها و هندسه” نوشته راجر لیندن با ترجمه ابوالقاسم لاله است. علاقه‌مندان می‌توانند نسخه pdf کتاب را از سایت دانشگاه دریافت کنند و ثبت‌نام برای شرکت در مسابقه از طریق وب‌سایت انجمن ریاضی دانشگاه انجام می‌شود. مسابقه در پنج مرحله برگزار شده و شرکت‌کنندگان از ساعت 10:45 تا 16 فرصت دارند به پرسش‌ها پاسخ دهند. پیش‌بینی‌های لازم برای اسکان شرکت‌کنندگان شهرستانی نیز انجام شده است. این مسابقه اولین بار در اردیبهشت‌ماه 1393 برای دانش‌آموزان دبیرستانی برگزار شده بود.

در این پیوند نیز خبری از منبع ایسنا درباره نهمین دوره، و در این یکی خبری از ایسنا درباره دهمین دوره مسابقه کلاغ‌ها را ببینید. نهمین دوره مسابقات کشوری “گروه‌خوانی ریاضی” (کلاغ ها) در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. در این مسابقه، تیم‌های دانشجویی سه‌نفره کتاب “حل مساله از دیدگاه من” اثر “ترنس تائو” را مطالعه کرده و در سه مرحله تستی، تشریحی و حضوری به سوالات از این کتاب پاسخ می‌دهند. این مسابقه با همکاری انجمن علمی ریاضی دانشکده علوم ریاضی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار می‌شود.

در مسابقات ملی کتاب‌خوانی “کلاغ‌ها”، که توسط انجمن علمی ریاضی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، تیم‌های برگزیده امروز در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی این دانشگاه معرفی و تقدیر شدند. این مسابقه برای دانشجویان علاقه‌مند به ریاضیات و کتاب‌خوانی است و شرکت‌کنندگان باید یک کتاب ریاضیاتی را مطالعه کنند و در مراحل تستی، تشریحی و حضوری به سوالات آن پاسخ دهند. کتاب معرفی‌شده در این مسابقات “نظریه اعداد از دیدگاه توپولوژی” است که توسط دانشجوان ترجمه شده‌است.

مسئول برگزاری مسابقات بیان کرد که در این دوره، رکورد تعداد ثبت‌نام‌کنندگان شکسته شده است و 36 تیم در مسابقه شرکت کرده‌اند. تیم‌های برگزیده به مرحله شفاهی راه یافته‌اند و باید قسمتی از کتاب را در 20 دقیقه توضیح دهند. همچنین برگزیدگان سطح دانش‌آموزی نیز تقدیر شده‌اند.

در این پیوند خبری از خود دانشگاه شهید بهشتی راجع به هفتمین دوره مسابقه وجود دارد. در هفتمین دوره مسابقه ملی ریاضی کلاغ ها در دانشگاه شهید بهشتی تهران، 53 تیم دانشجویی از 16 دانشگاه کشور در رقابت شرکت کردند. این مسابقه برخلاف دیگر رقابت‌های علمی، به صورت گروهی برگزار شد و هر تیم یک پاسخنامه در اختیار داشت. کتاب مورد مطالعه برای این دوره با عنوان “چگونه تا کنیم” بین رشته‌ای از حوزه‌های ریاضی و رایانه بود. در پایان مسابقه، تیم‌های برتر از دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی شریف و فردوسی مشهد معرفی شدند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *